تایر‌ها چطوری ساخته میشن؟ و ساختارشون چیه؟!؟

تایر‌ها چطوری ساخته میشن؟ و ساختارشون چیه؟!؟

تایر‌ها چطوری ساخته میشن؟!؟

تایر‌ها تنها جزئی از خودرو می‌باشند که همواره در تماس با سطح جاده هستنند و استهلاک بالایی دارند. آن‌ها باید انعطاف پذیری، راحتی، دوام، بهره‌وری انرژی و بهای تمام شده کم را به صورت متوازن داشته باشند. پاسخگویی به همه این نیاز‌ها، رقابتی برای طراحی در بین تولیدکنندگان ایجاد کرده است و طراحی تایر‌ها را سختر از آنچه که فکر کنید کرده است.

مراحل پروسه ساخت تایر

1-بررسی نیاز‌ها

در این مرحله طبق نیاز‌های مصرف کنندگان و شرایط آب و هوایی منطقه، تولیدکنندگان نوع محصول و ویژگی‌های اون رو نیازسنجی می‌کنند.

2-میکس کردن مواد اولیه

در ساخت تایر بیش از 200 نوع مواد با هم ترکیب می‌شوند. این مواد در ایمنی، بهره‌وری سوخت، کارایی و بی‌ضرر بودن برای محیط زیست نقش اساسی دارند. این موارد به 5 دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

پلاستیک طبیعی: مواد تشکیل دهنده عاج تایر

پلاستیک مصنوعی: مواد تشکیل دهنده عاج تایر‌های ون و دو دیفرانسیل

دوده سیاه و سلیکا: به عنوان عامل تقویت کننده و بهبود دهنده دوام تایر

کابل‌های فلزی و نخی تقویت کننده: سازنده اسکلت تایر و عامل شکل دهنده به تایر

چندین مواد شیمیای دیگر: برای چندین ویژگی منحصر به فرد مثل مقاومت غلتشی پایین یا چنگ زنی بهینه و...

3-طراحی

در این مرحله طرح‌های مختلفی برای ایجاد می‌شوند و سپس شبیه سازی شده و مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت بهترین ایده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4-ساخت

در این مرحله، پس از ترکیب مواد اولیه اکثر مراحل پخت تایر توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود. دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط، کیفیت و ترکیبات مواد اولیه تاثیر مستقیمی در کیفیت محصولات تولید شده دارد.

5-کنترل کیفیت

در بخش پایانی تولید مرحله کنترل کیفیت وجود دارد. در این مرحله وابسته به کمپانی تولید کننده تست‌های مختلفی برای تایید کیفیت مورد نیاز تایر‌ها انجام می‌شود.

ساختار تایر‌ چیه؟!؟

تایر‌های رادیال رایج از 8 لایه اصلی تشکیل شده‌اند!

نگه‌داری از تایر‌های نو

1-لایه درونی: پلاستیک مصنوعی برای نگه داشتن هوای داخل تایر (این بخش معادل تیوب در تایر‌های قدیمی است)

2-پوشش رادیال: این لایه در روی لایه درونی تایر قرار می‌گیرد و از تار‌های الیاف فیبر درست می‌شوند و بر روی لایه پلاستیک قرار می‌گیرند. این لایه نقش مهمی در استحکام تایر دارد و به تایر کمک می‌کند که در برابر فشار مقاومت کند.

3-زهواره: زهواره جایی است که تایر پلاستیکی به رینگ فولادی متصل می‌شود و قدرت موتور یا ترمز از طریق رینگ‌ها به تایر منتقل می‌شود و تایر در سطح جاده حرکت یا ایست می‌کند.

4-بید: این بخش فلزی محکم کناره‌های رینگ را در برمی‌گیرد تا از نشت هوا به بیرون از تایر جلوگیری کند. در هر تایر جمعاً 2 عدد از بید‌ وجود دارد.

5-دیواره تایر: این بخش دیواره‌های تایر را از اثرات جاده و موانع کنار جاده محفوظ می‌دارد و همچنین اطلاعات مهم تایر همچون سایز آن، محدوده سرعت و بسیاری اطلاعات دیگر در روی آن درج می‌شود.

6-تسمه‌های فولادی: این بخش می‌تواند استحکام تایر را تا حد زیادی مشخص کند. این بخش از تار و پود‌های فلزی مقاوم پوشیده شده از پلاستیک ساخته می‌شود. این ساختار باعث می‌شود تایر‌ها بدون باز شدن و از دست دادن فرم بتوانند بچرخند. همچنین انعطاف پذیری مناسبی هم به تایر می‌دهند.

7-تسمه‌ها یا لایه‌های سرپوش: این لایه گرمای حاصل از اصطکاک را کاهش می‌دهد و به تایر اجازه می‌دهد که در سرعت بالا انسجام خود را حفظ کند. همچنین برای جلوگیری از نیروی گریز از مرکز تایر این لایه از تار و پود‌های نایلونی قرار گرفته در داخل پلاستیک تشکیل شده‌اند.

8-عاج: عاج‌ها کشش و مقاومت غلتشی مورد نیاز تایر برای حرکت کردن را فراهم می‌کنند و با طرح‌های متفاومت خود در برابر سایش و گرما مقاومت می‌کنند.

این مطلب دید کلی درباره صنعت بزرگ تولید تایر به شما می‌دهد اگر چه در اینجا به صورت اجمالی توضیاتی ارائه شد اما این صنعت جزو صنایع بزرگ محسوب می‌شود و یکی از عوامل تقریبا انحصاری بودن، هم همین مورد است. علی ایحال اگه روزی به فکر تولید تایر افتادین یا در مورد ساختار تایر‌ها کنجکاو بودین امیدواریم این مطالب براتون مفید باشن.

نظرات بازدیدکنندگان