گارانتی دروغی بزرگ؟!؟

گارانتی دروغی بزرگ؟!؟

با سلام و درود به همه عزیزان، در این بخش به عنوان جزء کوچکی از فعالین عرصه محصولات لاستیکی، به بررسی خدمات پس از فروش و گارانتی تایرهای تولید کنندگان داخلی و شرکت‌های وارد کننده پرداخته‌ایم. این پست صرفاً یک نگرش واقع گرایانه درباره گارنتی می‌دهد و تجربیات گروه شین تایر می‌باشد و غرضی در آن وجود ندارد.

مدت و شرایط گارانتی

مدت زمان گارانتی تایر در بین شرکت‌های تولید کننده داخلی از 2.5 سال تا 4 سال متغییر است و در بین شرکت‌های وارد کننده اکثراً 5 سال می‌باشد. درباره شرایط گارانتی تایر‌ها اکثر شرکت‌ها به طور یکسان عمل می‌کنند و فقط عیوب ناشی از تولید را که به تایید کارشناس فنی شرکت برسد را شامل خدمات گارانتی می‌دانند. و در موارد زیر تایر را خارج از شرایط گارانتی می‌دانند:

کم بادی یا پر بادی تایر، اشکال مکانیکی خودرو، استفاده در مسیر‌های نامناسب، عدم نصب صحیح تایر بر روی رینگ، استفاده از رینگ معیوب، وارد شدن اضافه بار به تایر، حرکت در حالت پنچری، ترمز سریع و ناگهانی، نگه داری تایر به مدت زیاد تحت تابش مستقیم نور خورشید، آسب دیدگی ناشی از برخورد با مانع، استفاده از تایر غیر همسان در یک محور، تایر‌های تعمیری و یا پنچر شده، سرعت غیر مجاز و...

پس گارانتی به چه درد من می‌خوره؟

با مطالعه شرایط فوق شاید کمی سردرگم شده باشید و البته حق هم دارید، به زبان ساده شرایط گارانتی میگه که اگر محصول تولیدی من که در شرکت مرحله کنترل کیفیت رو پاس کرده اگر دچار عیب شد شامل گارانتی میشه و در غیر این صورت شامل گارانتی نیست! با توجه به جملات فوق میشه به عمق فاجعه پی برد! حالا چند تا سوال پیش میاد:

1-   مگر ممکنه محصولی که مرحله کنترل کیفی رو با موفقیت پشت سر گذاشته چند روز بعد هنگامی که به مشتری فروخته شد، دچار مشکل شود تا شرکت به آن گارانتی دهد؟

2-   آیا کارشناس فنی شرکت، در مقام قضاوت بین مشتری و منافع شرکت بیطرف خواهد ماند؟

3-   آیا پس از نصب تایرهای جدید حرکت دادن خودرو جایز هست؟

4-   آیا پس از نصب تایرهای جدید استارت زدن به خودرو جایز هست؟

5-   و...

گارانتی خوب یا بد؟

این مطلب رو به عنوان یک اصل در نظر بگیرید که انتظار داشتن درباره گارانتی محصولات یک موضوع بیهوده است و با سر و کله زدن با کارشناسان شرکت‌ها، بیشتر با اعصاب و روان خودتون بازی می‌کنید. با در نظر گرفتن این اصل حالا می‌توان عملکرد شرکت‌ها رو در مورد گارانتی بررسی کرد. جالبه بدونید که شرکت های تولید کننده ایرانی در سال های اخیر در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. در این زمینه کمپانی بارز عملکرد خوبی داشته و تجربه شین تایر در این باره همیشه رضایت بخش بوده البته این رضایت مندی به ارتباط شین تایر با مراکز خدمات پس از فروش منتخب بارز هم بی ربط نیست. اما قضیه در مورد شرکت‌های وارد کننده بسیار ناامید کننده است به طوری که شین تایر حتی یک مورد موفق درباره دریافت خدمات گارانتی نداشته است.

زمینه ساز نگارش این پست هم یکی از موارد شانه خالی کردن یکی از شرکت‌های وارد کننده بود! ماجرا مربوط به یکی از محصولات کومهو بود تایری که فقط ۱ ماه استفاده شده بود و از مراحل نصب تا استفاده، زیر نظر شین تایر به بهترین وجه انجام گرفته بود با این حال در دیواره تایر آثار دوپوستی وجود داشت. و کارشناسان شرکت از ارائه خدمات گارانتی سرباز زدنند و در جواب فرمودند که این تایر بد استفاده شده است!!!

امیدواریم شما هرگز در پی استفاده از گارانتی هیچ محصولی نباشید و همچنین فرهنگ گارانتی در ایران بهبود یابد!

اگر تجربه مشابهی در مورد گارانتی تایر‌ها داشته‌اید آن را با ما و دیگران به اشتراک بگزارید.

نظرات بازدیدکنندگان