شاخص های سرعت و تحمل وزن تایر

شاخص های سرعت و تحمل وزن تایر

یکی از مهم ترین عناصر خودروها، لاستیک های می باشند. شاخص‌های سرعت و تحمل وزن بر روی میزان مجاز سرعت حرکت و میزان بار  قابل تحمل خودرو موثر است. در این مقاله به دو شاخص مهم تایر، کد سرعت و کد تحمل وزن، پرداخته خواهد شد.

خواندن سایز لاستیک

کد سرعت:

کد سرعت نشان‌دهنده حداکثر سرعتی است که تایر قادر به تحمل آن است. این کد با حروف الفبای لاتین مشخص می‌شود و در بالای شماره تایر قرار دارد. برای مثال، کد سرعت برای یک تایر با شماره 225/45 R17 91W، حرف W است که نشان‌دهنده حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت است. در جدول زیر تمامی حروف و سرعت متناظر با آن ها درج شده است.

جدول کد سرعت لاستیک

کد تحمل وزن:

کد تحمل وزن نشان‌دهنده حداکثر وزنی است که تایر قادر به تحمل آن است. این کد با شماره‌هایی از ۶۰ تا ۱۰۰ مشخص می‌شود و در پایین شماره تایر قرار دارد. برای مثال، کد تحمل وزن برای یک تایر با شماره 225/45 R17 91W، عدد ۹۱ است که نشان‌دهنده تحمل وزن حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم است. در جدول زیر تمامی حروف و سرعت متناظر با آن ها درج شده است.

جدول شاخص تحمل وزن لاستیک

اهمیت کد سرعت و کد تحمل وزن:

استفاده از تایر با کد سرعت مناسب برای خودرو بسیار مهم است، زیرا اگر تایر با کد سرعت کمتر از سرعت خودرو باشد، علاوه بر اینکه ایمنی خودرو کاهش می‌یابد، خودرو نیز دچار آسیب می‌شود. همچنین، استفاده از تایر با کد تحمل وزن مناسب نیز بسیار مهم است، زیرا اگر وزن خودرو بیشتر از حداکثر وزن تحمل تایر باشد، تایر دچار آسیب می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به حوادث جدی شود.

بنابراین، در انتخاب تایر برای خودرو، باید به دو کد سرعت و تحمل وزن توجه کرد و تایری با کد مناسب برای خودرو انتخاب کرد. همچنین، باید به منظور حفظ ایمنی و کارایی خودرو، تایر‌ها را به طور دوره‌ای بررسی و تعویض کرد.


برچسب ها:

(1 امتیازها)

create رضا شهبازیان today 02/11/06 visibility 20 بازدید

هیچ نظری وجود ندارد
در حال ارسال. لطفا صبر کنید...